Meral Øzerk

Styrker barn, støtter familier og transformerer utdanning med over 36 års erfaring.

Om Meral Øzerk

Meral Øzerk har en bred og solid bakgrunn innen undervisning og barnehagepedagogikk. Hun har lærerutdanning fra Kypros og innehar en mastergrad i barnehagepedagogikk fra Barnevernsakademiet i Oslo, samt en mastergrad i spesialpedagogikk fra Universitetet i Oslo (UIO). I tillegg er hun sertifisert autismespesialist (Advanced Certified Autism Specialist ACAS16732) fra International Board of Credentialing and Continuing Education Standards (IBCCES).

Hun har videreutdanning innen anvendt atferdsanalyse (ABA) ved Chapman University, USA, med særlig fokus på autisme, og har fullført TEACCH-programmet ved University of North Carolina, USA. I tillegg er Meral sertifisert i flere evidensbaserte metoder, blant annet Picture Exchange Communication system (PECS), Pivotal Respons Trening (PRT) og Videomodellæring.

Meral har opparbeidet seg verdifull praktisk erfaring gjennom veiledet praksis ved ulike skoler og barnehager, samt ved Autism Center ved Claremont McKenna College i USA. Med nærmere 40 års erfaring fra barnehager, skoler og spesialpedagogiske institusjoner i Norge, har hun de siste 24 årene arbeidet som seniorrådgiver i Statped.

Meral har nå etablert egen praksis i Oslo, hvor hun tilbyr skreddersydd opplæring for barn med autisme, foreldreveiledning og kompetanseutviklende kurs for barnehager og skoler. Hennes arbeid inkluderer individuell opplæring basert på forskningsbaserte metoder, bistand til foresatte med å utforme og følge opp opplæringsmål, samt systematisk arbeid med utvikling av sosialkommunikasjon, dagliglivsferdigheter, sosial betydningsfull atferd og akademiske ferdigheter.

I tillegg tilbyr hun kurs, opplæringspakker og workshops for kompetanseutvikling for lærere i skoler og barnehager. Hun tilbyr også individuell opplæring for foreldre.

Sertifiseringer og utdanning

Akademiske kvalifikasjoner

  • Allmennlærer utdanning
  • Barnehagelærer utdanning
  • Spesialpedagogisk videreutdanning
  • Mastergrad i barnehagepedagogikk fra Barnevernsakademiet, Oslo
  • Mastergrad i spesialpedagogikk fra Universitetet i Oslo

Profesjonelle sertifiseringer

  • Anvendt atferdsanalyse (ABA) med fokus på autisme – Chapman University, USA
  • TEACCH-programmet – University of North Carolina, USA
  • Picture Exchange Communication System (PECS)
  • Pivotal Response Training (PRT)
  • Videomodellæring (Video Model Learning)
  • Sertifisert autismespesialist (Advanced Certified Autism Specialist ACAS16732) fra International Board of Credentialing and Continuing Education Standards (IBCCES)

Profesjonell erfaring

  • Veiledet praksis ved skoler og barnehager i California
  • Veiledet praksis ved Claremont Autism Center, Claremont McKenna College, California, USA
  • 24 år som seniorrådgiver i Statped, med spesialisering innen autismespekterforstyrrelser (ASF)
  • Nesten 40 års erfaring fra barnehager, skoler og spesialpedagogiske institusjoner i Norge

Tjenester

Individuell opplæring for barn

Målrettet opplæring for barn med autisme/Autismespekterforstyrelse (ASF) basert på forskningsbaserte metoder.

Foreldreopplæring og veiledning

Støtte til foresatte i å forstå autisme, definere læringsmål og fremme barnets kommunikasjonsferdigheter, daglige ferdigheter, sosiale ferdigheter og atferdsmestring

Kompetanseutvikling

Skreddersydde opplæringspakker for ansatte i barnehager og skoler.

Publikasjoner

Artikler

  • Øzerk, M. og Øzerk, K. (2019). Multicultural Settings and School Psychological Services—a Norwegian Experience with Developing Competency in Multicultural Counseling. Contemporary School Psychology https://doi.org/10.1007/s40688-019-00242-
  • Øzerk, K., Øksendal, E. og Øzerk, M. (2018). Educational Psychological Counselling and Collective Competence Improvement Related to Autism/Autism Spectrum Disorders (ASD). International Electronic Journal of Elementary Education, January 2018, Volume 10, Issue 3
  • Øzerk, K. Eikeseth, S. Dalby, G. og Øzerk, M. (2016). Ole Ivar Lovaas - His Life, Merits and Legacy). International Electronic Journal of Elementary Education
  • Øzerk, M. og Øzerk, K. (2015). A Bilingual Child Learns Social Communication Skills through Video Modeling-A Single Case Study in a Norwegian School Setting. International Electronic Journal of Elementary Education, 2015, 8(1), 83-98
  • Øzerk, M. og Handorff (2008): Utredninga av ADHD hos minoritetsspråklige eleveri grunnskolen. Erfaringer fra ett toårig prosjekt. Skolepsykologi nr. 5.
  • Øzerk, M. (2005): Rådgivning til minoritetsspråklige foreldre fra et multikulturelt perspektiv. Skolepsykologi nr. 5

Klar til å komme i gang?

Kontakt meg i dag for å diskutere hvordan jeg kan støtte ditt barns utvikling eller styrke din institusjons evne til å arbeide med barn som har autisme.

Kontakt Meg